Wandelen naar de ‘Grotte des Fées’

Vertaald uit FR naar NL

Tussen Auxerre en Avallon ligt de gemeente Châtel-Censoir aan het Canal du Nivernais. Vanuit het centrum van het dorp met zijn oude kerk, loopt een wandeling naar de mysterieuze grot van de feeën. De kerk Saint-Potencien is via een tiental kleine trappen tussen de huizen te bereiken. Maar de wandeling loopt niet langs de kerk.

Grotte des FeesDe grot ligt op een paar kilometer van het centrum van het dorp, langs het pad ‘Crot des Fees’, in de bossen van Vaulabelle. Volgens een legende, bewoonden de feeën de grot en gebruikten ze het water uit het fontein van Réchimé.

De route
Vanuit het gemeentehuis gaat u richting de camping op de rue Alfred de la Loge, rue Vaulabelle, rue de la Fontaine en rue Magny. Op nummer 10 van rue Vaulabelle ziet u een informatiebord. Hier is minister en historicus Achille Tenaille de Vaulabelle geboren in 1848. Steek de spoorweg en het kanaal over en vervolg de route langs de camping. Vervolgens gaat u bij het station opnieuw over het spoor naar de rue de la Chatonnière.
Voorbij het bejaardenhuis neemt u de eerste weg naar rechts na l’Allée des Fleurs. U komt nu bij een kleine boerderij met een silo. Hier neemt u het pad dat links omhoog gaat bij het bord ‘la grotte des fées’.
U heeft nu de keuze uit twee routes: De kleine lus van 7 kilometer, die rechtsaf gaat of de grote van 11 kilometer, die rechtdoor gaat.

Voor de grote lus volgt u de verharde weg tot het dorp Chevroches. In het dorp gaat u rechtsaf over de brug en dan verder op het pad dat u omhoog naar het bos leidt. Op het hoogste punt moet u links aanhouden. Tot slot vervolgt u dit pad dat naar de ‘grotte aux fées’ gaat.
Voor de terugweg kunt u de kleine lus nemen. U steekt het bos door en gaat naar links via het vakantiedorp ‘des Anémones’. Via rue Pierre-et-Annie-Hervé, rue des Bordes en rue Vaux-Roumis komt u terug op het plein.

Praktische informatie
Duur: 2 uur voor de kleine lus.
Lengte: 7 km voor de kleine lus, 11 km voor de grote.
Markeringen: Blauw.
Bijzonderheden: Het dorp Châtel-Censoir, het geboortehuis van Vaulabelle, het kanaal du Nivernais, de feeëngrot en het uitzicht op Châtel-Censoir bij de uitgang van het bos, aan het einde van de lus.
Om te doen: Voor de moedige wandelaars is het mogelijk om de grot in te gaan. Neem een zaklamp en een jas mee.

Aart Sierksma

Bron: l’yr, Châtel-Censoir: en randonnée jusqu’á la Grotte des fées [Myriam Lebret]